تفگیگ قوا 14 ص
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 14
تفکیک قوا
تفکیک قوا در غرب
تفکیک قوا برای اولین بار در اندیشههای "افلاطون" و "ارسطو" مطرح شده است. "افلاطون" در کتاب قوانین، گروههای جداگانهای را برای وضع قانون و پاسداری از آن و نیز امور لشکری و اداره شهر (انجمن شهر) و دادرسی معین کرده است. "ارسطو" نیز در کتاب سیاست آورده است که هر حکومت دارای سه قدرت است: قدرت اوّل از آن هیئتی است که کارش بحث و مشورت درباره مصالح عام است، دومین قدرت به فرمانروایان و حدود صلاحیت و شیوه انتخاب آنها مربوط میشود و سومین قدرت کارهای دادرسی را در بر میگیرد. به نظر وی اختلاف در تنظیم این قدرتهاست که مایه اختلاف در سازمانِ حکومتها میشود و اگر این سه قدرت بهدرستی سامان یابند، کار حکومت مسیر درست خود را طی میکند.
در اروپای قرون وسطا مفهوم تفکیک قوا تحت عنوان نظریۀ «دو شمشیر» وجود داشت. براساس این نظریه، قدرت بین دولت و کلیسا تقسیم میگردید و از استبداد مطلق هر یک از آنها جلوگیری میشد.
"منتسکیو" در سدۀ هجدهم، نظریۀ تفکیک کامل قوای مقننه، مجریه و قضائیه را مطرح کرد. وی معتقد بود در هر کشوری که همه قوا زیر نظر یک تن باشد، آزادی تحقق نمییابد.
بهترین راه حفظ حکومت و جلوگیری از حاکمیت یک گروه، آن است که در نظام سیاسی میان قوای حکومت موازنه برقرار شود تا هر قوه بتواند بر قوای دیگر نظارت کند. بنابراین باید در هر حکومت سه قوه وجود داشته باشد:
1) مقننه
2) مجریه
3) قضائیه
در مورد شیوه تفکیک قوا دو نظر عمده وجود دارد: گروهی با اعتقاد به تفکیک مطلق قوا بر این باورند که هر یک از قوای سه گانه باید دارای وظایف مشخصی باشد و سازمانهای مسئول آنها نباید از حدود وظایف و اختیارات قانونی خود فراتر روند و در کار قوای دیگر مداخله کنند، گروهی دیگر با اعتقاد به تفکیک نسبی قوا چنین استدلال میکنند که چون قدرت سیاسی و حاکمیت یکی است، مظاهر گوناگون اعمال این قدرت باید با هم تعامل داشته باشند تا کارها سامان یابد.
تفکیک قوا در جهان اسلام
در دیدگاه اسلامی، با توجه به خاستگاه قانون و حق حاکمیت، ایدۀ تفکیک قوا به صورتی که در اندیشههای غربی آمده است، مطرح نیست. بنابر مبانی اسلام، نظریه مبتنی بر این که یک حاکم بشری منبع حاکمیت و صدور قوانین باشد، قطعاً مردود است، و مردم نیز سرچشمه اصلی قانونگذاری به شمار نمیآیند، مگر در محدوده تفویض شده از جانب شرع.
دو اصل محوری در بینش اسلامی عبارت است از:
1) حاکمیت (به معنای سلطه بر انسانها) مخصوص خداست و هیچ انسانی، بالذات حق تسلط بر دیگری را ندارد.
2) خدا منبع قانونگذاری است و هیچ کس در این کار شریک او نیست.
در زمان پیامبر، قانونگذاری و اجرا و قضا به عهده آن حضرت بود، احکام الهی را به مردم میرساند و چون از جانب خدا سخن میگفت، شائبه خطا یا هر گونه دوری از حق درباره آن حضرت وجود نداشت. ایشان در مقام رهبری جامعه، قوۀ مجریه را نیز در اختیار داشت و وظیفه حل و فصل اختلافات (قوۀ قضائیه) نیز با او بود.
با وفات پیامبر، امت اسلامی در مورد جانشینی وی دچار تفرقه شد. شیعیان به استناد احادیث گوناگون، معتقد شدند که پیامبر جانشین خود را مشخص کرده است تا امت دچار فتنه و آشوب نشوند. امامت از دید شیعه، رکن دین است و «نصب» (به تعبیر دقیقتر: شناساندنِ) امام بر پیامبر واجب است، امامی که همچون خود پیامبر از گناه و اشتباه به دور است. در این نظریه اساساً مسئلۀ تفکیک قوا مطرح نبوده است، هر چند با وقوع غیبت امام دوازدهم(ع) تحقق تجربه همه جانبۀ نظام امامت شیعی منتفی شد.
گروه دیگر، که سپس اهل سنّت و جماعت خوانده شدند، با طرح نظریۀ خلافت، یعنی قرارگرفتن یک بشر غیر معصوم در جای پیامبر (از طریق گزینش مردم یا با رأی اهل حلّ و عقد یا با تغلّب و روشهای دیگر) خلیفه را متولی پاسداری از دین و تدبیر امور دنیای مردم برشمردند. در نظریه آنان، خلیفه در مقام جانشین پیامبر بالاترین مقام دولت بود و ریاست هر سه قوه را بر عهد داشت. خلیفه دارای اختیارات کامل و بی قید و شرط و قدرت مطلق وی غیر قابل تقسیم یا توزیع بود و هیچ شریک و رقیب مشروعی برای حکومت وی تصور نمیشد، ولی این تلقی با پایان یافتن خلافت نخستین کم رنگ شد و در زمان حکومت امویان و عباسیان، به دلیل گسترش قلمرو این حکومتها و تماس با تمدنهای دیگر، برخی از نهادهای اداری در کنار خلیفه پدید آمد. با ایجاد نهادهایی همچون وزارت (توفیض) و امارت (استیلا) و همچنین ظهور سلطنتهای اسلامی، از حوزۀ نفوذ مادّی و معنوی خلیفه تا حدود زیادی کاسته شد.
در برابر، اندیشمندانی نیز هستند که مفهوم تفکیک قوا را که از لوازم نظام دموکراتیک است، نپذیرفتهاند. این عدم قبول در میان اکثر این اندیشمندان با یک اصطلاح همراه شده است؛ یعنی اصطلاح حاکمیت. و معتقدند که مشروعیت دولت اسلامی بر پایۀ مفهوم حاکمیت خداوند قرار دارد و حکومت و قانونگذاری مختص اوست، نه هیچ فرد یا خانواده یا طبقه دیگر. و به هر تقدیر
سایر محصولات :
تفگیگ قوا 14 ص
تفگیگ قوا...
تعریف جنگ 31 صتعریف جنگ 31 ص...
تعیین ارزش پولی منابع انسانی یا حسابداری منابع انسانی 8 صتعیین ارزش پولی منابع انسانی...
تعریف هوش 30 صتعریف هوش 30 ص...
تعریف تفکیک 16 صتعریف تفکیک 16 ص...
تعریف بانک 25 صتعریف بانک 25...
تعریف روستا 41 صتعریف روستا 41 ص...
تعریف دولت 46 صتعریف دولت 46 ص...
دانلود تحقیق جامع وکامل درباره وکالت دادگستری در ترکیهدانلود تحقیق جامع وکامل...
تعریف آدم ربایی 44 صتعریف آدم ربایی 44 ص...
تحقیق در مورد صفحه اولتحقیق در مورد صفحه اول...
تعاریف اپیدمیولوژی 63 صتعاریف اپیدمیولوژی 63 ص...
تحقیق در مورد صـورت موجـودی انــبـارتحقیق در مورد صـورت موجـودی...
تحقیق در مورد صحرا نشینان و نگاره های آنانتحقیق در مورد صحرا نشینان و نگاره...
تحقیق در مورد شرح کلی دیگ های بخارتحقیق در مورد شرح...
تربیت جوانان 68 صتربیت جوانان 68 ص...
ترتیب و مقاوم سازی نسل 11 صترتیب و مقاوم...
تسلیحات نظامی 14 صتسلیحات نظامی 14 ص...
دانلود تحقیق جامع وکامل درباره وکالت آزاددانلود تحقیق جامع وکامل درباره وکالت...
تحقیق در مورد سنگ بوکسیت 27صتحقیق در مورد سنگ...
تحقیق در مورد سیستم های پیشرفته تصفیه و گندزدایی آب در استخر های شناتحقیق در مورد سیستم های پیشرفته تصفیه...
ترافیک هوایی وکنترل آن 84 صترافیک هوایی وکنترل آن ...
تربیت 9 صتربیت 9 ص...
تجزیه و تحلیل ارزش افزوده ، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار جهت ارزیابی عملکرد شرکتها 11تجزیه و تحلیل ارزش افزوده...
تحقیق در مورد سقف های کمپوزیت سقفهایی هستند که ترکیبی از فولاد و بتنتحقیق در مورد...
تحلیل شعر فروغ فرخزاد 15 صتحلیل شعر فروغ فرخزاد 15 ص...
تجلی قرآن وحدیث درشعرمولانا 34 صتجلی قرآن وحدیث درشعرمولانا 34 ص...
تجارت الکترونیک در بهبود بانک ها 36 صتجارت الکترونیک در بهبود بانک...
تبلیغات در جنگ 18 صتبلیغات در جنگ 18 ص...
تحقیق در مورد سقف های تیرچه بلوکتحقیق در مورد سقف های تیرچه...
تب روماتیسمی 11 صتب روماتیسمی 11...
تامین مالی طرحهای تامین اجتماعی 69صتامین مالی طرحهای تامین اجتماعی 69ص...
دانلود تحقیق جامع وکامل درباره وجدان فقهى و راههاى انضباط بخشى به آن در استنباطدانلود تحقیق جامع وکامل...
تامین مالی طرحهای تامین اجتماعی 32 صتامین مالی طرحهای...
تحقیق در مورد سرمایه اجتماعیتحقیق در مورد سرمایه اجتماعی...
تالاسمی نوعی کم خونی ارثی و ژنتیکی است که به علت اشکال در ساخت زنجیره 15 صتالاسمی نوعی کم خونی ارثی...
تاریخچه پلیس در ایران 17 صتاریخچه پلیس در ایران...
تحقیق در مورد ساسانیانتحقیق در مورد ساسانیان...
تاریخچه شهرمشهد 12 صتاریخچه شهرمشهد 12 ص...
تاریخچه مشاوره 11 صتاریخچه مشاوره 11 ص...
تاریخچه روانشناسی در ایران 22 صتاریخچه روانشناسی در ایران...
تاریخچه خط نسخ و توقیع محقق و رقاع 10 صتاریخچه خط نسخ...
تاریخچه بودجه 30 صتاریخچه بودجه 30 ص...
تحقیق در مورد سازمانهای یاد گیرندهتحقیق در مورد سازمانهای...
تاریخ خط و زبان فارسی در ایران 12 صتاریخ خط و زبان فارسی...
تاریخ بیزانس 12 صتاریخ بیزانس 12 ص...
تاریخچه گمرک مشهد 14 صتاریخچه گمرک مشهد 14 ص...
تحقیق در مورد دامنهتحقیق در مورد دامنه...
تاریخ اداری قبل از اسلام ایران 79 صتاریخ اداری قبل از اسلام ایران...
تاریخچه یهود 13 صتاریخچه یهود 13 ص...
ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVRمقدمه ای بر داده کاوی
رشد اخلاق در نوجوانان و جوانان
بررسی نقش محوری زنان در جامعه اسلامی
ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVR
ساعت دییجیتال با نمایشگر سون سگمنت
طراحی گیت XOR با hspice
اسیلوسکوپ دیجیتال با AVR
پروژه کنترل موتور DC با استفاده میکروکنترلر ATMEGA 16 با نرم افزارCodeVision همراه فایل Proteus
قانون اساسی
قارچهای عالی
قارچهای عالی (2)
قارچهای خوراکی صدفی60ص
قارچ
کلمات کلیدی :فکیک قوا قانونzwnj گذاری قوای یگر همzwnj چون مفهوم فکیک ندیشهzwnj های ومین قدرت میzwnj شود میzwnj اکمیت پیامبر قانونzwnj گذاری ستzwnj مفهوم همzwnj سلامی نظریۀ
- ۹۶/۰۹/۱۰