stopli

  • ۰
  • ۰

تفگیگ قوا 14 ص

تفگیگ قوا 14 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 14

تفکیک قوا

تفکیک قوا در غرب

تفکیک قوا برای اولین بار در اندیشه‌های "افلاطون" و "ارسطو" مطرح شده است. "افلاطون" در کتاب قوانین،‌ گروه‌های جداگانه‌ای را برای وضع قانون و پاسداری از آن و نیز امور لشکری و اداره شهر (انجمن شهر) و دادرسی معین کرده است. "ارسطو" نیز در کتاب سیاست آورده است که هر حکومت دارای سه قدرت است: قدرت اوّل از آن هیئتی است که کارش بحث و مشورت درباره مصالح عام است، دومین قدرت به فرمانروایان و حدود صلاحیت و شیوه انتخاب آن‌ها مربوط می‌شود و سومین قدرت کار‌های دادرسی را در بر می‌گیرد. به نظر وی اختلاف در تنظیم این قدرت‌هاست که مایه اختلاف در سازمانِ حکومت‌ها می‌شود و اگر این سه قدرت به‌درستی سامان یابند، کار حکومت مسیر درست خود را طی می‌کند.

در اروپای قرون وسطا مفهوم تفکیک قوا تحت عنوان نظریۀ «دو شمشیر» وجود داشت. براساس این نظریه،‌ قدرت بین دولت و کلیسا تقسیم می‌گردید و از استبداد مطلق هر یک از آن‌ها جلوگیری می‌شد.

"منتسکیو" در سدۀ هجدهم، نظریۀ تفکیک کامل قوای مقننه، مجریه و قضائیه را مطرح کرد. وی معتقد بود در هر کشوری که همه قوا زیر نظر یک تن باشد،‌ آزادی تحقق نمی‌یابد.

بهترین راه حفظ حکومت و جلوگیری از حاکمیت یک گروه،‌ آن است که در نظام سیاسی میان قوای حکومت موازنه برقرار شود تا هر قوه بتواند بر قوای دیگر نظارت کند. بنابراین باید در هر حکومت سه قوه وجود داشته باشد:

1) مقننه

2) مجریه

3) قضائیه

در مورد شیوه تفکیک قوا دو نظر عمده وجود دارد: گروهی با اعتقاد به تفکیک مطلق قوا بر این باورند که هر یک از قوای سه گانه باید دارای وظایف مشخصی باشد و سازمان‌های مسئول آن‌ها نباید از حدود وظایف و اختیارات قانونی خود فراتر روند و در کار قوای دیگر مداخله کنند، گروهی دیگر با اعتقاد به تفکیک نسبی قوا چنین استدلال می‌کنند که چون قدرت سیاسی و حاکمیت یکی است،‌ مظاهر گوناگون اعمال این قدرت باید با هم تعامل داشته باشند تا کار‌ها سامان یابد.

تفکیک قوا در جهان اسلام

در دیدگاه اسلامی،‌ با توجه به خاستگاه قانون و حق حاکمیت،‌ ایدۀ تفکیک قوا به صورتی که در اندیشه‌های غربی آمده است، ‌مطرح نیست. بنابر مبانی اسلام، نظریه مبتنی بر این که یک حاکم بشری منبع حاکمیت و صدور قوانین ‌باشد،‌ قطعاً مردود است،‌ و مردم نیز‌ سرچشمه اصلی قانون‌گذاری به شمار نمی‌آیند، مگر در محدوده تفویض شده از جانب شرع.

دو اصل محوری در بینش اسلامی عبارت است از:

1) حاکمیت (به معنای سلطه بر انسان‌ها) مخصوص خداست و هیچ انسانی،‌ بالذات حق تسلط بر دیگری را ندارد.

2) خدا منبع قانون‌گذاری است و هیچ کس در این کار شریک او نیست.

در زمان پیامبر،‌ قانون‌گذاری و اجرا و قضا به عهده آن حضرت بود، احکام الهی را به مردم می‌رساند و چون از جانب خدا سخن می‌گفت،‌ شائبه خطا یا هر گونه دوری از حق درباره آن حضرت وجود نداشت. ایشان در مقام رهبری جامعه،‌ قوۀ مجریه را نیز در اختیار داشت و وظیفه حل و فصل اختلافات (قوۀ قضائیه) نیز با او بود.

با وفات پیامبر، امت اسلامی در مورد جانشینی وی دچار تفرقه شد. شیعیان به استناد احادیث گوناگون، معتقد شدند که پیامبر جانشین خود را مشخص کرده است تا امت دچار فتنه و آشوب نشوند. امامت از دید شیعه،‌ رکن دین است و «نصب» (به تعبیر دقیق‌تر: شناساندنِ) امام بر پیامبر واجب است،‌ امامی که هم‌چون خود پیامبر از گناه و اشتباه به دور است. در این نظریه اساساً مسئلۀ تفکیک قوا مطرح نبوده است،‌ هر چند با وقوع غیبت امام دوازدهم(ع) تحقق تجربه همه جانبۀ نظام امامت شیعی منتفی شد.

گروه دیگر،‌ که سپس اهل سنّت و جماعت خوانده شدند،‌ با طرح نظریۀ خلافت،‌ یعنی قرارگرفتن یک بشر غیر معصوم در جای پیامبر (از طریق گزینش مردم یا با رأی اهل حلّ و عقد یا با تغلّب و روش‌های دیگر) خلیفه را متولی پاسداری از دین و تدبیر امور دنیای مردم برشمردند. در نظریه آنان، ‌خلیفه در مقام جانشین پیامبر بالاترین مقام دولت بود و ریاست هر سه قوه را بر عهد داشت. خلیفه دارای اختیارات کامل و بی قید و شرط و قدرت مطلق وی غیر قابل تقسیم یا توزیع بود و هیچ شریک و رقیب مشروعی برای حکومت وی تصور نمی‌شد، ولی این تلقی با پایان یافتن خلافت نخستین کم رنگ شد و در زمان حکومت امویان و عباسیان،‌ به دلیل گسترش قلمرو این حکومت‌ها و تماس با تمدن‌های دیگر،‌ برخی از نهاد‌های اداری در کنار خلیفه پدید آمد. با ایجاد نهاد‌هایی هم‌چون وزارت (توفیض) و امارت (استیلا) و هم‌چنین ظهور سلطنت‌های اسلامی،‌ از حوزۀ نفوذ مادّی و معنوی خلیفه تا حدود زیادی کاسته شد.

در برابر،‌ اندیشمندانی نیز هستند که مفهوم تفکیک قوا را که از لوازم نظام دموکراتیک است، نپذیرفته‌اند. این عدم قبول در میان اکثر این اندیشمندان با یک اصطلاح همراه شده است؛ یعنی‌ اصطلاح حاکمیت. و معتقدند که مشروعیت دولت اسلامی بر پایۀ مفهوم حاکمیت خداوند قرار دارد و حکومت و قانون‌گذاری مختص اوست،‌ نه هیچ فرد یا خانواده یا طبقه دیگر. و به هر تقدیر‌









سایر محصولات :
تفگیگ قوا 14 ص

تفگیگ قوا...

تعریف جنگ 31 ص

تعریف جنگ 31 ص...

تعیین ارزش پولی منابع انسانی یا حسابداری منابع انسانی 8 ص

تعیین ارزش پولی منابع انسانی...

تعریف هوش 30 ص

تعریف هوش 30 ص...

تعریف تفکیک 16 ص

تعریف تفکیک 16 ص...

تعریف بانک 25 ص

تعریف بانک 25...

تعریف روستا 41 ص

تعریف روستا 41 ص...

تعریف دولت 46 ص

تعریف دولت 46 ص...

دانلود تحقیق جامع وکامل درباره وکالت دادگستری در ترکیه

دانلود تحقیق جامع وکامل...

تعریف آدم ربایی 44 ص

تعریف آدم ربایی 44 ص...

تحقیق در مورد صفحه اول

تحقیق در مورد صفحه اول...

تعاریف اپیدمیولوژی 63 ص

تعاریف اپیدمیولوژی 63 ص...

تحقیق در مورد صـورت موجـودی انــبـار

تحقیق در مورد صـورت موجـودی...

تحقیق در مورد صحرا نشینان و نگاره های آنان

تحقیق در مورد صحرا نشینان و نگاره...

تحقیق در مورد شرح کلی دیگ های بخار

تحقیق در مورد شرح...

تربیت جوانان 68 ص

تربیت جوانان 68 ص...

ترتیب و مقاوم سازی نسل 11 ص

ترتیب و مقاوم...

تسلیحات نظامی 14 ص

تسلیحات نظامی 14 ص...

دانلود تحقیق جامع وکامل درباره وکالت آزاد

دانلود تحقیق جامع وکامل درباره وکالت...

تحقیق در مورد سنگ بوکسیت 27ص

تحقیق در مورد سنگ...

تحقیق در مورد سیستم های پیشرفته تصفیه و گندزدایی آب در استخر های شنا

تحقیق در مورد سیستم های پیشرفته تصفیه...

ترافیک هوایی وکنترل آن 84 ص

ترافیک هوایی وکنترل آن ...

تربیت 9 ص

تربیت 9 ص...

تجزیه و تحلیل ارزش افزوده ، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار جهت ارزیابی عملکرد شرکتها 11

تجزیه و تحلیل ارزش افزوده...

تحقیق در مورد سقف های کمپوزیت سقفهایی هستند که ترکیبی از فولاد و بتن

تحقیق در مورد...

تحلیل شعر فروغ فرخزاد 15 ص

تحلیل شعر فروغ فرخزاد 15 ص...

تجلی قرآن وحدیث درشعرمولانا 34 ص

تجلی قرآن وحدیث درشعرمولانا 34 ص...

تجارت الکترونیک در بهبود بانک ها 36 ص

تجارت الکترونیک در بهبود بانک...

تبلیغات در جنگ 18 ص

تبلیغات در جنگ 18 ص...

تحقیق در مورد سقف های تیرچه بلوک

تحقیق در مورد سقف های تیرچه...

تب روماتیسمی 11 ص

تب روماتیسمی 11...

تامین مالی طرحهای تامین اجتماعی 69ص

تامین مالی طرحهای تامین اجتماعی 69ص...

دانلود تحقیق جامع وکامل درباره وجدان فقهى و راههاى انضباط بخشى به آن در استنباط

دانلود تحقیق جامع وکامل...

تامین مالی طرحهای تامین اجتماعی 32 ص

تامین مالی طرحهای...

تحقیق در مورد سرمایه اجتماعی

تحقیق در مورد سرمایه اجتماعی...

تالاسمی نوعی کم خونی ارثی و ژنتیکی است که به علت اشکال در ساخت زنجیره 15 ص

تالاسمی نوعی کم خونی ارثی...

تاریخچه پلیس در ایران 17 ص

تاریخچه پلیس در ایران...

تحقیق در مورد ساسانیان

تحقیق در مورد ساسانیان...

تاریخچه شهرمشهد 12 ص

تاریخچه شهرمشهد 12 ص...

تاریخچه مشاوره 11 ص

تاریخچه مشاوره 11 ص...

تاریخچه روانشناسی در ایران 22 ص

تاریخچه روانشناسی در ایران...

تاریخچه خط نسخ و توقیع محقق و رقاع 10 ص

تاریخچه خط نسخ...

تاریخچه بودجه 30 ص

تاریخچه بودجه 30 ص...

تحقیق در مورد سازمانهای یاد گیرنده

تحقیق در مورد سازمانهای...

تاریخ خط و زبان فارسی در ایران 12 ص

تاریخ خط و زبان فارسی...

تاریخ بیزانس 12 ص

تاریخ بیزانس 12 ص...

تاریخچه گمرک مشهد 14 ص

تاریخچه گمرک مشهد 14 ص...

تحقیق در مورد دامنه

تحقیق در مورد دامنه...

تاریخ اداری قبل از اسلام ایران 79 ص

تاریخ اداری قبل از اسلام ایران...

تاریخچه یهود 13 ص

تاریخچه یهود 13 ص...

ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVR
مقدمه ای بر داده کاوی
رشد اخلاق در نوجوانان و جوانان
بررسی نقش محوری زنان در جامعه اسلامی
ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVR
ساعت دییجیتال با نمایشگر سون سگمنت
طراحی گیت XOR با hspice
اسیلوسکوپ دیجیتال با AVR
پروژه کنترل موتور DC با استفاده میکروکنترلر ATMEGA 16 با نرم افزارCodeVision همراه فایل Proteus
قانون اساسی
قارچهای عالی
قارچهای عالی (2)
قارچهای خوراکی صدفی60ص
قارچ

کلمات کلیدی :فکیک قوا قانونzwnj گذاری قوای یگر همzwnj چون مفهوم فکیک ندیشهzwnj های ومین قدرت میzwnj شود میzwnj اکمیت پیامبر قانونzwnj گذاری ستzwnj مفهوم همzwnj سلامی نظریۀ
  • ۹۶/۰۹/۱۰
  • رضا محسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی